Amennyiben,
van rá módja és lehetősége kérjük, küldje el nekünk a Ráckevei-Soroksári
Duna-ágon lefotózott egy-egy nagyhajót, vizibuszt, uszályt,
vagy éppen egy különös úszó tárgyat és megjelenítjük a weblapon.
E-mail címünk 10 megabájtonként tudja fogadni a képeket. Köszönjük!
- hajo@kisdunainagyhajok.hu
Kapcsolódó
oldalak
Ráckevei
Árpád-híd 1949-1993 között (Ráckevei híd)
A jelenleg is forgalomban lévő híd
1949-ben épült, szerkezetileg mint vasbeton pályalemezzel
bíró vonóvasas rácsos acél ívhíd volt kétoldali gyalogos
forgalomnak kialakítható járdaszakasz nélkül. Az acél-főtartók
az 1880-ban épített, majd a második világháború alatt
felrobbantott szegedi Tisza-híd egyik nyílását hídalásának
anyagából, a vonóvasak a budapesti régi Lánchíd anyagából
készültek. Bár az új híd szerkezeti rendszere lényegesen
különbözik a régi hídétól, a híd városképi megjelenése
hasonló a régihez, amely összenőtt a várossziluettel.
A híd eredetileg 20 tonnás gőzeke terhelésre lett
méretezve. Az idők folyamán a hídfőkön mozgásra utaló
jelenségeket észleltek, s ezért 1963-ban elkezdték
a mogások ellenőrzését. A három hónapig tartó megfigyelés
eredménye az volt, hogy a mozgás nem tapasztalható.
A mozgó saru állása szerint korábban voltak ugyan
mozgások, de ezek befejeződtek. Később különböző újabb
méréseket végeztek a hídon, de végülis soha nem tisztázódott
megnyugtatóan, hogy a sarugörgők ferde állását a hídfők
előrebillenése, vagy a vonórudak megnyúlása okotzta-e.
A sok megfiegyelés alatt különböző épíési hibák is
kiderültek. Végül az 1982-ben metartott időszakos
hídvizsgálat alapján a győri Közlekedési és Távközlési
Műszaki Főiskola javítási tervet készített a hídra.
Ennek a javításnak a leglényegesebb része a vasbeton
pályaszerkezet középső hosszbordájának megerősítése
volt. A megerősíést 1986-ban végezték el. A megerősíés
ellenére a híd állapota és a teherbírása tovább romlott
és rövidesen egy forgalmi sáv szélességűre kellett
szűkíteni a kocsipályát, váltakozó irányú forgalom,
és 18 tonnás megengedett legnagyobb összsúly korlátozás
bevezetése mellett. A híd továbbra is egyre fokozódó
leromlása miatt a Budapesti Műszaki Egyetem Acélszerkezetek
tanszéke 1991-ben rendkívüli hídvizsgálatot tartott
amelynek alapján újabb felújítási terv készült. Ennek
az új tervnek lényege, hogy az ívszerkezet megtartásával,
de a pályaszerkezet teljes kicserélésével a híd teherbírását
az eredeti teherbírásánál is egy osztállyal feljebb,
azaz B teherbírási osztályúra lehetne növelni. Ugyanakkor
azonban a híd pillanatnyi teherbírását 15 tonnára
kellett csökkenteni a hídvizsgálat alapján, és már
ekkor előrevetítödött a therbírás további csökkentésének
szükségessége is.
(forrás: A Ráckevei Árpád híd korszerűsítése füzet
- Közúti Igazgatóság Budapest 1993)